Олександр Грановський та Олександр Пономарьов провертають «сірі» паливні схеми?

Філія «Центр забезпечення виробництва» оголосила 8 процедур закупівель олив та мастил, загальною очікуваною вартістю 534 мільйони грн. Проте переможців тендерів УЗ намагається визначити заздалегідь у тендерних вимогах.

Мова йде про закупівлю моторних, гідравлічних та індустріальних олив і мастильних матеріалів. Кінцевий строк подання пропозицій – 9 квітня, а аукціони пройдуть в середині травня.

В тендерній документації замовник визначив вимоги, яким відповідають лише обрані компанії. Для участі в закупівлі учасник має пройти процедуру допуску до застосування, яку Укрзалізниця впровадила наприкінці 2017 року:

«Згідно Стандарту СТП-Н 04-009:2017 «Мастила та оливи для тягового рухомого складу, машин та механізмів ПАТ «Укрзалізниця». Порядок допуску до застосування» (Додаток № 11 до тендерної документації), введеного в дію наказом ПАТ «Укрзалізниця» від 13.12.2017№ 765 оливи та мастильні матеріали повинні пройти процедуру допуску до застосування».

Після введення в дію стандарту Укрзалізниці СТП-Н 04-009:2017 тендери на постачання олив та мастил виграють виключно фірми з орбіти нардепів Пономарьова та Грановського. При чому вартість таких закупівель на 30% перевищує ринкові ціни.

Читайте детально: ДЕПУТАТСЬКИЙ КОМПРОМІС: ГРАНОВСЬКИЙ І ПОНОМАРЬОВ ПРОДАЛИ ЗАЛІЗНИЦІ ОЛИВИ НА 30% ДОРОЖЧЕ ВІД РИНКУ

Водночас згідно законодавства галузеві стандарти застосовуються виключно на добровільних засадах, а замовник не може вимагати від учасників документи, які не передбачені законодавством.

В наказі ПАТ «Укрзалізниця» №765 зазначається, що здійснення процедури “допуску до експлуатації” на рухомому складі мастил та олив проводиться згідно з ДСТУ ГОСТ 15.001. Однак  ДСТУ ГОСТ 15.001 втратив чинність з 1 січня 2019 рокуТаким чином Укрзалізниця посилається на недійсний документ при впровадженні процедури “допуску до застосування” мастил і олив.

Також процедурою передбачене відсилання на міждержавні стандарти – ГОСТи, які Україна скасувала ще в 2015 році.

В 2018 році НАБУ відкрило кримінальне провадження по факту організації розкрадання державних коштів через штучну процедуру допуску до застосування олив. Збитки Укрзалізниці оцінюються в 90 млн. грн.

Але, навіть попри наявність розслідування, УЗ не змінила правила гри для мастильних тендерів.

Варто відзначити, що оливи та мастила виготовляються за загальними стандартами та не є продукцією виключно залізничного призначення.

За останні 2 роки Укрзалізниця закупила оливи на майже 1,2 мільярди грн. Єдиними постачальниками цих товарів є дилери компаній «Азмол» та «Агрінол», які контролює народний депутат Олександр Пономарьов. Посередниками в реалізації продукції вситупають компанії «Міроіл» (з орбіти того ж Пономарьова) та група компаній з орбіти «Трейд Коммодіті», яку пов’язують з депутатом Грановським.

Таким чином 2 депутати фактично поділили ринок постачання олив для залізниці.

Перелік оголошених тендерів:

Ідентифікатор тендера Опис Очікувана вартість
UA-2019-03-07-001982-a оливи та мастильні матеріали 14 701 484,10
UA-2019-03-07-001933-a оливи та мастильні матеріали 34 149 657,36
UA-2019-03-07-001180-b оливи та мастильні матеріали 24 121 441,02
UA-2019-03-07-001178-b оливи та мастильні матеріали 194 281 017,06
UA-2019-03-07-000547-c Оливи та мастильні матеріали 33 814 990,98
UA-2019-03-07-000546-c оливи та мастильні матеріали 24 347 694,18
UA-2019-03-07-000543-c оливи та мастильні матеріали 14 632 234,14
UA-2019-03-07-000542-c оливи та мастильні матеріали 194 043 360,90